Reklaami mõju tarbimisele

Print

Reklaam on kõikjal meie ümber ning raske on leida kohta, kus seda ei ole. Sellega on kaetud bussid, seinad ja internet. Tihtipeale surutakse reklaami vähimagi hoiatuseta lausa kurgust alla.

Reklaami eesmärk on selge – panna meid midagi ostma, väites, et see toode või teenus, mida pakutakse, on parim ning teist sellesarnast kuskilt ei leia, või kui leiame, siis on väga rumal osta kelleltki teiselt. Üritatakse väita, et ilma selle toote või teenuseta ei ole enam võimalik hakkama saada ning et see on hädavajalik.

Reklaamile on kõige vastuvõtlikumad kergesti mõjutatavad inimesed, kes usuvad kõike, mida suurtes säravates tähtedes kirjutatakse. Nähes midagi sellist, marsivad need inimesed poodi või esindusse ning lasevad endale midagi pähe määrida. Hiljem on neil hunnik asju, mida nad ei vaja ja ei taha ning mille eest nad ei suuda enam maksta.

Reklaamiga koos käivad ka reklaamitrikid, mis peaksid mõjutama mitte nii kergeusklikke inimesi, kes tavalise reklaami ohvriks ei lange. Tavapäraste reklaamitrikkide hulka kuuluvad ’’metsikud’’ allahindlused ning ettekujutuse loomine sellest, et mõni iidol kasutab seda toodet ja ei saaks olla õnnelikum.

Reklaam ei pruugi olla alati halb. Kui seda kasutatakse headel eesmärkidel, mitte ajupesuks, võib see tuua palju kasu. Headeks reklaamideks võib lugeda need reklaamid, mis ei sunni meid midagi ostma või millegi jaoks registreeruma, vaid lihtsalt informeerivad millestki, mis võib kunagi kasuks tulla.

Igaüks meist peaks jälgima, et reklaam meid liigselt ei mõjutaks. Alati tuleks mõelda, kas me ka reaalselt vajame kaupa või teenust, mida reklaamitakse, või tahame me osta seda sellepärast, et see oli kuskil säravalt kirjas. Mõeldes enne ostmist, võib pääseda hilisemast suurest peavalust.

Gregor S.